Hakukoneoptimointi pienellä budjetilla: Parhaat keinot pienyrityksille

Onnistuuko hakukoneoptimointi helposti? Kyllä, tässä vinkit.

Haluatko nostaa yrityksesi hakutulosten kärkeen ilman suuria investointeja? Tutustu parhaisiin hakukoneoptimoinnin (SEO) vinkkeihin, jotka sopivat pienellekin budjetille. Lisäksi kerromme, miten voit tehostaa näkyvyyttäsi Googlen ilmaisella Yritysprofiililla. Lue lisää ja vie yrityksesi hakukoneiden ykkössijoille!

Jopa 71 % googlettajista valitsee jonkin viidestä ensimmäisestä hakutuloksesta. Toisella sivulla olevan hakutuloksen valitsee vain 0,63 %. Et varmastikaan halua, että yrityksesi on toisella tai jopa kolmannella sivulla Googlessa?

Luo verkkosivuille informatiivista sisältöä

Hakukoneoptimointi ei ole mitään ilman kunnollista perustaa. Perusta luodaan informatiivisella ja helppolukuisella verkkosisällöllä.

Hakukoneoptimoidun verkkosisällön peruspilarit:

  • Käytä bullet- ja numerolistoja (tämä on juuri sellainen)
  • Vältä pitkiä tekstikappaleita, koska suurin osa ihmisistä käyttää mobiililaitetta
  • Mene suoraan asiaan
  • Vastaa kysymykseen, jota asiakkaasi etsii Googlesta

On tärkeää, että sivuston käyttäjä löytää tärkeimmät asiat nopeasti. Sen takia rakennetta kannattaa rikkoa esimerkiksi bullet-listoilla ja tärkeitä pointteja voi korostaa.

Käytä järkevä määrä hakusanoja

Verkkosisältöä tulee maustaa hakusanoilla. Jos yrityksesi on oululainen kukkakauppa, niin hakusanoja on muun muassa “kukkakauppa Oulu” ja “paras kukkakauppa Oulu”.

Tärkeintä hakusanaa tulisi olla noin 1–2 % sivun sanamäärästä. Tärkein hakusana on se, jolla haluat yrityksesi ensisijaisesti löytyvän hakukoneista. Jos kilpailua on paljon, kannattaa suosia hakusanan variantteja.

Älä kuitenkaan ammu yli hakusanojen kanssa. Käytä niitä luonnollisesti otsikoissa, bullet- ja numerolistoissa sekä siellä sun täällä tekstissä.

Panosta sisäiseen- ja ulkoiseen linkitykseen

Hakukoneoptimoinnin kannalta linkitys on suuressa roolissa. Sisäisillä linkeillä tarkoitetaan, että sivulta X linkitetään sivuille Z ja Y. Yleensä verkkosivujen tärkeimpiä yksittäisiä sivuja suositaan eniten.

Ulkoiset linkit ovat tietyllä tapaa lähdemerkintöjä. Mikäli yrityksesi vaihtaa renkaita, niin ulkoinen linkki voi olla esimerkiksi Traficomin ohjepankkiin.

Kolmantena tulee panostaa paluulinkkeihin (Backlinks). Ne kertovat Googlelle, että sinun sivustosi on laadukas – ja näin sijoituksesi Googlessa kohenee. Paluulinkkejä tulisi saada luonnollisesti informatiivisen sisällön kautta, kun muut ihmiset jakavat sivua eteenpäin.

Paluulinkkien ostaminen on kuitenkin valtavirtaa, olipa kyseessä yksityisyrittäjä tai suuri pörssiyhtiö. Mikäli siitä jää kiinni, Google rankaisee verkkosivustoa.

Lisää yrityksesi Googlen Yritysprofiilin

Google Yritysprofiili (aikaisemmin Google My Business) on ilmainen työkalu, joka näyttää yrityksen tiedot Googlessa. Työkalun avulla potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksen ja sen perustiedot aikaisempaa helpommin.

Lisäksi yrityksen tietoihin voi lisätä verkkosivun, ajo-ohjeet sekä yhteystiedot. Julkisiin arvosteluihin ja kommentteihin voi myös vastata.

Yritysprofiili kannattaa viimeistellä houkuttelevilla kuvilla. Mikäli olet ravintola-alan yrittäjä, lisää kuvia herkullisista ruoka-annoksista. Parturikampaajan kannattaa lisätä kuvia hienoista kampauksista ja niin edelleen.