Haaveessa oma ravintola? Ota nämä asiat huomioon

Kuva:

MAINOS - EXPONDO -

Moni

haaveilee oman ravintolan perustamisesta, mutta harva tietää mitä

kaikkea sen toteuttaminen vaatii. Huolellinen suunnittelu on

avainasemassa onnistumisen kannalta. Myös käytännön kokemus voi auttaa.

Oman

ravintolan perustaminen voi olla suuri unelma, mutta realiteetit voivat

tulla vastaan. Innokkaan yrittäjän kannattaa muistaa, että ravintola on

loppujen lopuksi liiketoimintaa, jonka pitää olla kannattavaa. Muutoin

ravintola kompastuu todennäköisesti omaan mahdottomuuteensa. 

Ravintolan

perustaminen on yhdistelmä käytännön asioita ja luovaa ajattelua.

Käytännön asioihin kuuluu muun muassa viranomaisten vaatimukset,

sijainti, työvoiman rekrytointi ja kalusteiden hankinta. Ravintolaan

tarkoitettuja tuotteita myy esimerkiksiExpondo, joka toimittaa tarvittavat ammattilaistuotteet asianmukaisesti.

Mikä on ravintolasi konsepti?

Unelma ravintolasta konkretisoituu pohtimalla sille konseptia.

Konspeti on ravintolan selkäranka, jonka ympärille kaikki muu rakentuu.

Konsepti kertoo käytännön tasolla, mitä ravintola tarjoaa ja mikä tekee

siitä erityisen ja mielenkiintoisen asiakkaille. 

Ravintolan

konsepti kannattaa siis pohtia ja laatia huolellisesti. Haave voi tuntua

mahdottomalta, kun sille asettaa konkreettisia ehtoja. Toisaalta

konsepti voi antaa unelmille oikean mahdollisuuden toteuttaa ne

tosiksi. 

Konsepti voi olla periaatteessa mitä tahansa. Se voi

olla tavanomainen, jos sille on esimerkiksi tietyllä paikkakunnalla

kysyntää. Erikoisemmat konseptit voivat vastata johonkin tiettyyn

tarpeeseen, jota ei ole aiemmin tohdittu yrittää. Konsepti voi kertoa

ravintolan tarjoavan ruokaa esimerkiksi vegaaneille, kotiruoan ystäville

tai lemmikinomistajille.

Pohdi realiteetteja

Oma ravintola voi olla upea tilaisuus toteuttaa omia intohimojaan ja

samalla elättää itsensä. Siinä kulminoituu rakkaus ruokaan, jota

halutaan tarjota parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaille. Hienosta

ajatuksesta huolimattaomaa ravintolaa kannattaa pohtia myös realististen linssien läpi.

Ravintolatoiminta

on erittäin riskialtista ja Suomessa suuri osa joutuu sulkemaan ovensa

ensimmäisen vuoden aikana. Päivät ovat ympäripyöreitä ja palkat pieniä.

Kilpailu on erittäin kovaa ja sen voittajaa on lähes mahdotonta ennustaa

etukäteen. 

Sen takia ravintolasta haaveilevan kannattaa pohtia

tarkkaan sen vaatimia realiteetteja. Ne voivat iskeä silmille yllättävän

kovaa, kun arki koittaa.

Hanki käytännön kokemusta

Pohdinnan tueksi kannattaa hankkia myös käytännön kokemusta.

Joillakin sitä voi olla entuudestaan, jos omia ravintoita sattuu olemaan

useampia. Käytännön kokemusta voi saada esimerkiksi tarkkailemalla

muiden ravintoloiden toimintaa ruohonjuuritasolta. 

Jos

verkostossasi löytyy ravintola-alan asiantuntijoita ja yrittäjiä,

kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä heihin. Voit kysyä, pääseekö

ravintolaan käymään ja tutustumaan paikan arkeen. Vierestä seuraaminen

saattaa antaa vihiä ravintolaelämän arjesta ja sen haasteista sekä

mahdollisuuksista. 

Verkostoa kannattaa muutenkin hyödyntää.

Ravintolan markkinointi on esimerkiksi aivan oma osa-alueensa, joka

koostuu usein monista tekijöistä. Jos verkostostasi löytyy markkinoinnin

ammattilainen, voi häneltä pyytää mahdollisesti apua alkuun. 

Ravintolasta

pitää yleensä kommunikoida jollain tavalla ja sitä voi tehdä

esimerkiksi sosiaalisesa mediassa tai perinteisin menoin. Markkinnointi

lisää omat kustannukset, jotka pitää nekin laskea tarkkaan.

Markkinoinnissa pitää yleensä käydä selkeästi ilmi ravintolan konsepti.

Se kertoo, miksi ravintola on kiinnostava ja kiehtova paikka sen

kohderyhmälle.