perjantai 13.12.2019 | 11:52
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Lukiolaisten Haapavesi-lehti: Lukiolaiset opettivat Mäkirinteen kuutosille arkipäivän teknologiaa – Miksi muurahaisen voi laittaa mikroon mutta kissaa ei?

Haapavesi-lehti
Ke 27.11.2019 klo 03:25

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Mäkirinteen koulun kuudennen luokan oppilaat kävivät marraskuun puolivälissä lukiolla tutustumassa arkipäivän laitteiden toimintaperiaatteisiin. Esittelyssä olivat muun muassa kahvinkeitin, mikroaaltouuni, sähkövatkain ja leivänpaahdin, joiden toimintaa havainnollistettiin omilla pisteillään.

Esittelyt olivat osa lukion kaksivuotista Erasmus+ -projektia, jonka aiheena on ympärillämme olevan tieteen ja teknologian tutkiminen. Projektin erasmusoppilaat olivat valmistelleet laitteista noin kahdenkymmenen minuutin esitykset pienissä ryhmissä.

Monella alakoululaisella oli jo valmiiksi tietoa mikroaaltouunin toiminnasta, mutta uuttakin opittiin esimerkiksi taajuuksista sekä Faradayn häkistä, joka pitää mikroaallot uunin sisällä. Oppilaat saivat tutustua myös erilaisiin mikroaaltouuniin liittyviin myytteihin ja syihin, miksi muurahaisen voi laittaa mikroon, kun taas kissaa ei.

Kahvinkeitinpisteellä esiteltiin laitteen toimintaa, kuten sitä, miten vesi nousee keittimen putkessa ylöspäin, ja kuinka samoja puruja käytettäessä kahvi on jokaisella keittämiskerralla huomattavasti vaaleampaa. Tämä johtuu siitä, että veteen liukenee aina vain vähemmän aineita kahvinpuruista. Lisäksi pisteellä tutustuttiin siihen, millaista suodatinpaperin tulee olla ja mitä uuttaminen on.

Sähkövatkaimen ja tehosekoittimen avulla tutustuttiin pyörimisliikkeeseen ja sen hyödyntämiseen arjen laitteissa. Konkreettisena esimerkkinä sekoitettiin vettä sähkövatkaimella minuutin ajan ja tutkittiin lämpötilan muuttumista. Leivänpaahdinpisteellä kerrottiin, miten voi vaikkapa kotona laskea oman leivänpaahtimen tehon, ja mitä eroa leivänpaahtimen toiminnassa on verrattuna joihinkin muihin arkipäivän laitteisiin.

Yhdellä pisteellä ei käsitelty arkipäiväistä laitetta, vaan erilaisten kokeiden ja laitteiden avulla tutustuttiin sähköiseen voimaan sekä erimerkkisistä varauksista johtuviin hylkimis- ja vetovoimiin. Näin oppilaat pääsivät tutustumaan oikeastaan kaikkien sähkölaitteiden perustoimintaa.

KuudesluokkalaistenOkko Nuoliojan ja Verneri Springin mukaan esittelyt opettivat heille paljon uusia asioita. Esittelyt olivat poikien mukaan sekä hyödyllisiä että kiinnostavia. Kaksikon mielestä mielenkiintoisin esittely koski mikroaaltouunia.

Esittelyistä jäi asioita mieleen myös niitä pitäneille lukiolaisille. Erasmus+ -projekti mahdollisti jälleen uuteen asiaan tutustumisen, sillä harva lukiolainenkaan on perehtynyt tarkoin arjen laitteiden toimintaan.

Vaikka esittelyjen valmisteleminen vaikutti aluksi hivenen monimutkaiselta ja kenties vaikealtakin, niistä selvittiin loppujen lopuksi hyvin. Kaikki osapuolet saivat mahdollisuuden oppia uutta, eikä ikäerokaan haitannut yhteistä toimintaa.

Ella Poikkimäki ja

Saaga Parhiala

#