perjantai 10.4.2020 | 11:09
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kelan Haapaveden palvelupiste on toistaiseksi suljettu

EMILIA AAKKO & KATARIINA ANTTILA
To 19.3.2020 klo 10:27

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Kela on tiedottanut, että osassa sen palvelupisteitä on suljettu, koska henkilökunta on siirtynyt etätyöhön hoitamaan puhelinpalvelua.

Haapaveden palvelupiste on yksi suljetuista toimipaikoista. Tämän hetkisen tiedon mukaan sulku jatkuu maaliskuun loppuun asti.

Siihen asti asiakkaita neuvotaan hoitamaan Kela-asiansa puhelimitse tai verkossa.

Puhelinpalvelun lisäämisellä Kela pyrkii estämään koronaviruksen leviämistä niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin keskuudessa.

Tämänhetkisen tiedon mukaan huhtikuussa palataan käytäntöön, jossa palvelupiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10-12 sekä klo 13-15, mutta torstaisin palvelua saa vain ajanvarauksella ja tiistaisin ilman ajanvarausta.

Haapavedellä on lisättiin helmikuussa ajanvarauspalvelua. Kelan Pohjois-Pohjanmaan ryhmäpäällikkö Jatta Rajaniemi kertoo, että muutoksen taustalla vaikuttivat mm. kasvava verkkoasioinnin määrä sekä ajanvarauksen tarve.

– Asiakkaat hyötyvät ajanvarauksesta, koska silloin palveluasiantuntijalla on mahdollisuus tutustua asiakkaan asiaan etukäteen, ja kaikki saadaan hoidettua eteenpäin jouhevasti, Rajaniemi kertoo.

Kelan Haapaveden palvelupisteellä asiakkaita on vastaanottanut vain yksi palveluasiantuntija, ja joskus asiakkaita on ollut paljon.

– Sähköinen asiointi on lisääntynyt koko ajan. Nyt saapuvista hakemuksista noin 70 % on jo sähköisiä, Rajaniemi kertoo.

Verkon lisäksi asioita hoidetaan paljon puhelimitse. Asiakas voi tehdä puhelinajanvarauksen, jolloin Kelan palveluasiantuntija soittaa hänelle sovittuna aikana, eikä puhelu maksa asiakkaalle mitään.

– Puhelinajanvaraus on sopiva palvelukanava iäkkäille asiakkaille, koska se ei vaadi tulemista palvelupisteelle. Haluamme panostaa siihen, että Kela-asiat hoituvat helposti kotoa käsin, Rajaniemi kertoo.

#